Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Dribble Bola Basket Kelas XI SMA Negeri 15 Semarang Tahun Ajaran 2020
Main Article Content
Abstract
The background of the problem in this study was the lack of students' ability to perform basic basketball dribbling techniques because the students did not master the basic techniques of playing basketball. The purpose of this study was to determine how influential the audio-visual media on Dribble learning is to improve basketball Dribble learning outcomes.
This study uses a Quasi Experiment Design. The sampling technique was carried out by purposive sampling. A total of 67 samples with 2 experimental classes, namely class XI MIPA 1 with a total of 30 students and class X1 MIPA 7 with a total of 35 students. Data analysis techniques used the normality test and t-test which were processed with the help of SPSS 16 software.
The results of this study were obtained by analyzing the Dribble learning outcomes with the Audio visual learning model
These results can be concluded that the significance value of both is more than 0.05. This means that there is no significant difference between the effect of audio visual media and Dribble learning on basic basketball technical skills
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ahmadi, Nuril.(2007). Permainan Bola Basket. Surakarta: Era Intermedia
Dwitama, A. (2018). “Pengaruh Metode Praktek Terhadap Belajar Dribble Dalam Pembelajaran Bola Basket (Peserta Ekstrakulikuler Siswa SMK Pasundan Subang)”. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 4(01).
Faturrohman, M. (2017).Model-Model Pembelajaran Inovatif Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Ar-Ruzz Media, Jogjakarta.
Hamdayana, J. (2015). Model Dan Metode Pembelajaran Kreatif Dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
Hasmyati, H. (2017, October). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan
Jasmani Materi Bola Basket Siswa Kelas VIII-6 SMP Negeri 24 Makassar.In Seminar Nasional Lembaga Penelitian UNM (Vol. 2, No. 1).
Jaya, U. D. S. (2016). Tingkat Keterampilan Dribble Siswa Ekstrakurikuler Bola Basket Di SMA N 1 Jepon Blora Jawa Tengah. Pend. Kepelatihan Olahraga-S1, 1(5).
Juditya, S., & Aprila, R. N. (2018).“Pembelajaran Gerak Dasar Shooting Melalui Penerapan Model Jigsaw Berbasis Media Animasi”. TEGAR: Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 1(2), 53-64.
Lestari, I., dkk (2016). Penerapan Problem Based Learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan sikap sosial peserta didik kelas VIII. Research Report.
Mikanda, R. (2014). Buku Super Lengkap Olahraga. Jakarta: DuniaCerdas.
Nugroho, Dian Riski,(2013)"Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Terhadap Motivasi Siswa Mengikuti Pembelajaran Bola Voli Di Kelas X Sman 1 Panggul Kabupaten Trenggalek." Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan 1.1
Nurmala, R. S., dkk (2015). Pengaruh Strategi Problem Based Learning Dipadu Jigsaw Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Sains, 3(3), 130-136.
Prastyo, W. H. (2015). “Penerapan Model Kooperatif Type Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Bola Voli Passing Atas”. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(3).
Putra, D. S. (2014).”Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Chest Pass pada Permainan Bolabasket (Studi pada siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Sidoarjo)”. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(3).
Putra, D. W. A. (2017). “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Terhadap Ketuntasan Belajar Shooting Bola Basket (Studi Pada siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Tulangan Sidoarjo)”. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 5(1).
Setiawan, H. E. (2015). “Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Dribble Sepak Bola (Studi Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sekaran Lamongan)”. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 3(1).
Sugiyono.(2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung: ALFABETA
Sulaiman Putra, D. A. V. I. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Chest Pass pada Permainan Bolabasket (Studi pada siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 2(3).
Utama, I. F. (2013).“Urutan Latihan Overhead Lay Up Shot Dan Underhand Lay Up Shoot Terhadap Hasil Tembakan Lay Up Shoot Pada Siswa Ekstrakurikuler Bola Basket SMP Negeri 26 Surakarta Tahun 2012/2013”. Jurnal Phederal Penjas, 1(1).
Wasito Adi Putra, dkk (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams Games Tournament) Terhadap Ketuntasan Belajar Shooting Bola Basket (Studi Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Tulangan Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 5(1).
Wicaksana, F. D. (2015). Tingkat Keterampilan Lay Up Shoot Peserta Ekstrakulikuler Bolabasket Di SMA N 1 Imogiri Bantul Yogyakarta.Skripsi. Yogyakarta: Sekolah Strata Satu UNY. Tidak diterbitkan